fbpx

Milepæler eller «kodak moments» er viktige steg i utviklingen. Det er de vi venter på, og øyeblikkene vi setter inn i et album.

Vi gleder oss til barnet tar sine første steg, begynner å snakke, lærer å lese og skrive, og til å bli et selvstendig individ. Milepælene forteller oss om hvilke områder av hjernen som er aktive og kontrollerer motorikk og atferd. De er viktige vinduer inn i modningen av nervesystemet. Dersom det er avvik i milepælene, ta kontakt for å se om barn i utvikling kan gjøre noe for deg. Spedbarnsreflekser og holdningsreflekser er viktige verktøy for å sjekke milepæler i et menneskets utvikling. De er et vindu inn i nervesystemet for å se om utviklingen og modningen skjer som det skal. 

Hvordan barnet ditt leker, lærer, snakker, og oppfører seg kan gi viktig informasjon om barnets utvikling. Utviklingsmilepæler er ting de fleste barn kan til forskjellige aldre. 

0-1 år

Spedbarnsreflekser og holdningsreflekser er viktige verktøy for å sjekke milepæler i et menneskes utvikling. De er et vindu inn i nervesystemet for å se om utviklingen og modningen av nervesystemet skjer som det skal. 

Om spedbarnsrefleksene er aktive for lenge, kan de påvirke utviklingen av gode holdningsreflekser som kan påvirke utvikling av god frivillig muskelkontroll, som igjen kan påvirke kognitive funksjoner som lesing, læring, adferd m.m. 

0 – 3 måneder

  • Løfter hodet
  • Første smil
  • Følger noe med øynene
  • Kan putte ting i munnen
  • Første latter
  • Oppdager hendene
  • Babler

4 – 6 måneder

  • Ruller rundt
  • Snur hodet etter lyder
  • Griper og rister en leke
  • Undersøker leker ved å putte dem i munnen
  • Ligger på rygg og griper tærne
  • Hermer etter lyder
  • Synes det er gøy med «borte-tittei»

7 – 9 måneder

  • Sitter uten støtte
  • Begynner å krabbe
  • Responderer på navnet sitt
  • Gråter når du forlater rommet
  • Kan putte mat i munnen med fingrene
  • Kan vinke hade
  • Skjønner ordet «nei»

10 – 12 måneder

  • Krabber 
  • Reiser seg opp og står
  • Begynner å gå, og holder seg fast
  • Putter leker oppi en boks
  • Kan vise frykt for fremmede
  • Sier «mamma» og «pappa»

1 år

Ved 1 års alder kan de fleste barn:

Sosialt/emosjonelt

  • Liker å gi ting til andre når han/hun leker
  • Kan ha sinneutbrudd
  • Kan være redd for fremmede
  • Viser kjærlighet og glede overfor personer han/hun kjenner
  • Leker enkle leker, som å mate en dukke
  • Kan være trygghetssøkende på de han/hun kjenner i nye situasjoner
  • Peker for å vise andre interessante ting
  • Kan utforske alene, med foreldrene i nærheten

Språk/kommunikasjon

  • Sier flere ord
  • Sier nei og rister på hodet
  • Peker på ting for å vise hva han/hun vil ha

Kognitivt

  • Vet hva vanlige hverdagslige ting er som: telefon, hårbørste, skje
  • Peker for å tiltrekke oppmerksomhet
  • Viser interesse for dukker eller kosedyr og later som at han/hun mater
  • Peker på en kroppsdel
  • Kan skrible på egenhånd
  • Kan følge instruksjoner med et steg, som at han/hun setter seg når du sier “sitt ned”

Bevegelse/fysisk

  • Går alene
  • Kan muligens gå opp trapper og løpe
  • Drar med seg leker mens han/hun går
  • Kan hjelpe med å kle av seg selv
  • Kan drikke fra en kopp
  • Spiser med skje

2 år

Ved 2 års alder kan de fleste barn: 

Sosialt/emosjonelt

  • Kopierer andre, spesielt voksne og eldre barn
  • Blir glad og liker å være sammen med andre barn
  • Viser mer og mer selvstendighet
  • Gjør ting han/hun er blitt bedt om å ikke gjøre
  • Leker for det meste ved siden av andre barn, men begynner å inkludere andre i leken

Språk/kommunikasjon

  • Peker på ting eller bilder når noe, eller noen er nevnt
  • Kan navnet på personer som er kjente for barnet og  kan navngi kroppsdeler
  • Kan si setninger med 2-4 ord
  • Kan følge enkle instruksjoner
  • Kan repetere ord 
  • Peker på objekter /ting i en bok

Kognitivt

  • Kan finne gjemte gjenstander selv når de er under 2-3 lag
  • Begynner å skjønne farger og figurer
  • Kan fortsette setninger eller rim i velkjente bøker
  • Leker enkle make-believe leker
  • Bygger tårn med 4 eller flere klosser
  • Bruker kanskje en hånd mer enn den andre
  • Kan følge instruksjoner med to steg som for eksempel: “plukk opp skoene dine og putt dem i skapet”
  • Kan navngi figurer i en bildebok, som for eksempel: katt, fugl eller hund

Bevegelse/fysisk

  • Kan stå på tærne
  • Kan sparke en ball
  • Begynner å løpe

3 år

Ved 3 års alder kan de fleste barn: 

Sosialt/emosjonelt

  • Hermer etter og kopierer venner og voksne
  • Viser at de bryr seg om vennene sine uten oppfordring
  • Venter på tur i lek eller spill
  • Viser at de bryr seg når en venn gråter
  • Skjønner forskjellen på mitt, hans eller hennes
  • Viser et stort spekter av følelser
  • Har lite problemer med adskillelse fra mamma eller pappa
  • Kan bli opprørt over store endringer i vante rutiner
  • Kan kle av og på seg selv

Språk/kommunikasjon

  • Kan følge instruksjoner på 2 eller 3 steg
  • Kan navnet på de fleste kjente ting
  • Skjønner ord som I, på og under
  • Kan fornavnet sitt, alder og kjønn
  • Kan navngi en venn
  • Sier ord som jeg, meg, vi, du og dere, og noen flertallsord (biler, hunder, katter)
  • Snakker godt nok til at fremmede forstår det meste som blir sagt
  • Kan føre en samtale med bruk av 2-3 setninger

Kognitivt

  • Skjønner og kan bruke leker med knapper og bevegelige deler
  • Finner på leker når han/hun leker med dukker, dyr eller andre barn eller voksne
  • Kan pusle puslespill med 3-4 biter
  • Skjønner hva 2 betyr
  • Kan tegne en sirkel med en blyant eller fargestift
  • Kan bla i en bok, en side av gangen
  • Kan bygge et tårn med mer enn 6 klosser
  • Kan åpne og lukke skrukorker/lokk, eller kan vri om dørhåndtak

Bevegelse/fysisk

  • Kan holde balansen på et ben
  • Kan tegne en sirkel og et kryss
  • Kan sykle på en 3 hjul sykkel
  • Kan gå opp og ned trapper med et ben på hvert trinn

4 år

Ved 4 års alder kan de fleste barn: 

Sosialt/emosjonelt

  • Liker å gjøre nye ting
  • Leker “mor” og “far”
  • Er kreativ og finner på leker
  • Vil heller leke med andre barn, enn alene
  • Samarbeider med andre barn
  • Kan ikke alltid forstå forskjellen på hva som er ekte og fantasi
  • Snakker om hva han/hun liker eller er opptatt av

Språk/kommunikasjon

  • Kjenner til grunnleggende gramatikk som han og hun, og bruker det riktig
  • Kan synge sanger og gjengi en lært tekst
  • Forteller historier
  • Kan si sitt eget fornavn og etternavn

Kognitivt

  • Kan navngi noen farger og noen tall
  • Kan telle og forstår betydningen
  • Begynner å fortså tid
  • Husker deler av en historie
  • Skjønner forskjellen på likt og ulikt
  • Kan tegne en person med 2-4 kroppsdeler
  • Kan bruke saks
  • Begynner å tegne store bokstaver
  • Spiller kort og brettspill
  • Forteller hva han/hun tror kommer til å skje videre i en fortelling eller bok 

Bevegelse/fysisk

  • Hopper og kan stå på et ben i inntil 2 sekunder
  • Kan ta imot en ball med sprett mesteparten av tiden
  • Kan helle, kutte med hjelp, og mose sin egen mat

5 år

Ved 5 års alder kan de fleste barn: 

Sosialt/emosjonelt

  • Vil glede venner
  • Vil være som venner
  • Følger mest sannsynlig regler 
  • Liker å synge, danse og spille skuespill
  • Kan forskjell på kjønn
  • Skjønner forskjellen på hva som er ekte og det som er fantasi/påfunn (julenisse)
  • Viser mer selvstendighet (kan f.eks besøke naboen alene, selv om det fortsatt er viktig å passe på)
  • Kan være krevende, og noen ganger veldig samarbeidsvillig

Språk/kommunikasjon

  • Snakker veldig tydelig
  • Forteller enkle historier med hele setninger
  • Bruker fremtid, slik som “mormor kommer senere”. 
  • Kan si sitt eget navn og adresse

Kognitivt

  • Kan telle 10 eller flere ting
  • Kan tegne en person med minst 6 kroppsdeler
  • Kan skrive noen bokstaver og tall
  • Kan kopiere et triangel og andre geometriske figurer
  • Vet om ting som brukes hver dag, slik som penger og mat

Bevegelse/fysisk

  • Kan stå på et ben i 10 sek eller mer
  • Hopper, kan kanskje hoppe tau
  • Kan stupe kråke
  • Kan bruke skje og gaffel
  • Kan gå på toalettet alene
  • Husker og klatrer